Eesti keel B1.2

Eesti keele B1-taseme tasemeeksamiks ettevalmistamisele suunatud täienduskoolituse moodul 2 (B1.2)

Õppekavarühm
Keeleõpe

Õppekava koostamise alus
Euroopa keeleõppe raamdokument ja Euroopa keeleõppe raamdokumendi sõsarväljaanne 2023.

Õppe kogumaht ja ülesehitus
B1-taseme moodul 2 (B1.2) kogumaht on 100 akadeemilist tundi, millest 60 tundi on kontaktõpe ja 40 tundi iseseisev töö.

Sihtgrupp ja õppe alustamise tingimused:
• Täiskasvanud, kes on B1.1-taseme kursuse lõpetanud Folkuniversitetetis või mõnes muus Keeleameti heakskiidu saanud keeleõppeasutuses.
• Täiskasvanud, kelle sobivus õppe alustamiseks on määratud kindlaks tasemetesti ja vestluse abil.
• Veebikursusel osalemine eeldab õppijalt tehniliste vahendite (arvuti, tahvelarvuti, kaamera ja mikrofon) olemasolu.

Eesmärk
Koolituse tulemusel saavutab õppija eesti keeles keeleoskustaseme B1.

Õpiväljundid
Koolituse lõpuks õppija:
• Mõistab põhilist infot tuttaval teemal (nt igapäevaelu, haridus, töö) ning selgelt edastatud raadio- või telesaadete põhisisu üldistel või õppijale huvi pakkuvatel teemadel.
• Mõistab avalikke teadaandeid ja uudiste, loengute, ettekannete põhipunkte, kui teema on tuttav ja esitus selge.
• Saab aru igapäevaelu ja tööga seotud tekstidest ning loeb lühemaid tekste erinevatel teemadel (nt artiklid, arvustused, kasutusjuhendid).
• Vestleb talle tuttaval igapäevasel ja mitteigapäevasel teemal, kui see puudutab tema huvisid või tööasju.
• Täpsustab ja jagab infot, lahendab probleeme ja väljendab mõtteid ka kultuuriteemal (nt filmid, raamatud, muusika).
• Koostab lihtsat seostatud teksti tuttaval teemal, esitades faktiteavet üsna üksikasjalikult. Kirjutab teateid, isiklikke ja ametlikke kirju ning e-kirju, et küsida infot, esitada kaebust, nõuda probleemile lahendust jne.

Õppesisu
Kõnearendus-, lugemis-, kuulamis- ja kirjutamisteemad ning keeleteadmised
1. Elukutse, amet ja töö: Ametid. Töökohustused. Töötingimused ja -tasu. Töökuulutused. Tööstress. Tööintervjuu. Umbisikuline tegumood (olevik). Telefonikõnede tegemine.
Keelekeskkond: tööportaalid. CV koostamine ja kaaskirja kirjutamine.
2. Eluase ja kinnisvara: Elukohatüübid. Uus korter. Soolaleivapidu. Kodutööd. Viisakusväljendid. Omadussõna moodustamine arv- ja nimisõnast. Kinnisvarakuulutused. E-kiri kinnisvaramaaklerile.
Keeleteadmised: Tagasõnad. Kuhu? Kus? Kust? Osastav kääne.
3. Söök ja jook: Erinevad söögikohad. Söögikoha arvustus. Õhtusöök restoranis (laua broneerimine, tellimine, maksmine). Toiduained. Söömisharjumused. Naabersõnad toiduainete kirjeldamisel (nt kange kohv, lahja kohv, terav toit). E-kiri sõbrale: sündmuse kirjeldus.
Keeleteadmised: TUD-vorm ja MATA-vorm. Osastav kääne.
4. Tarbimine ja keskkond: Milline tarbija sa oled? Tooted. Poed ja kauplused. Taaskasutus. Digikoristuspäev. Sisseostude tegemine. Välimuse kirjeldamine. Müügikuulutused. Keelekeskkond: ostu- ja müügikeskkonnad. Müügikuulutuse kirjutamine.
Keeleteadmised: Osastav kääne (eituse, arvsõnade ja teatud tegusõnadega).
5. Loodus ja ilm: Kodukoha loodus. Kus keegi elab? Kodukoht. Ilm. Looduskaunid kohad Eestis. Põnevad paigad.
Keeleteadmised: Mitmuse osastav. Sõnad ’käima’ ja ’minema’.
6. Uudised ja sündmused: Igapäevane meediakasutus. Eesti meedia viktoriin. Uudiste valdkonnad (nt välisuudised, majandusuudised). Uudised. Uudiste pealkirjad. Suhtlusviisid ja sotsiaalmeedia. E-kirja stiil: kõnekeelne, neutraalne ja ametlik. Väljendid, mis sisaldavad sõna ’tähelepanu’. Kirjuta tekst: Infopäring.
Keeleteadmised: Umbisikulise tegumoe lihtminevik. Lause sõnajärg.
7. B1-taseme eksami tutvustus: B1-taseme eksami tüüpülesanded ja eksamit tutvustav video.

Õppemeetodid
Koolitusel õpetatakse eesti keelt eesti keeles. Baaskeeleta õppimiseks vajalikud tingimused tagatakse läbi rikkaliku keelekeskkonna ja sobivate tugistruktuuride. Kasutatakse videoid, suures mahus audioharjutusi, rohke pildimaterjaliga õppematerjali, Powerpointi esitlusi, skeeme, jooniseid ja muid näitlikke õppevahendeid. Tegeletakse õpioskuste (nt veebisõnastike ja keeleõppekeskkondade kasutamine) arendamisega, mis toetavad õppijate iseseisvust, ning õpetatakse teadlikult ja järjepidevalt keelestruktuure, mis on vajalikud eestikeelses õppekeskkonnas edukalt tegutsemiseks.
Koolituse jooksul arendatakse kõiki keeleoskuse aspekte – rääkimis-, kuulamis-, lugemis- ja kirjutamisoskust, asetades tunnitöös põhirõhu suulise väljendusoskuse arendamisele ja iseseisva töö puhul kuulamis-, lugemis- ja kirjutamisoskuse arendamisele. Koolitusel luuakse õpikeskkond, kus koolitajal on suunav ja organiseeriv funktsioon ning õppijate kõnemaht ületab õpetaja kõnemahtu. Viimane saavutatakse, eelistades paaris- ja grupitööd frontaaltööle ning kasutades rääkimisharjutusi, mis sisaldavad info- ja/või arvamuslünka. Grammatikat käsitletakse süstemaatiliselt ja integreeritult teiste osaoskustega. Õpitav lõimitakse õppijate igapäeva- ja tööelu ning eelnevate teadmistega. Tunnitöös kasutatakse kommunikatiivset metoodikat ja erinevaid aktiivõppe tehnikaid (nt püramiiddiskussioon, sik-sak rääkimine, rollimängud, laua- ja kaardimängud).
Iseseisev õppimine toimub valdavalt Folkuniversiteteti e-õppekeskkonnas õpitut kinnistades ja kasutades e-kursust „Keeletee“. Koolitus sisaldab mitmeid ülesandeid keelekeskkonnas õpitu praktiseerimiseks. Iga teema raames antakse vähemalt üks kirjalik ülesanne (nt päringu või e-kirja kirjutamine).

Õppekeskkond
• Aadressil Lai 30, Tartu asuvas büroohoones on Folkuniversitetetil kuus õpperuumi suuruses 20 m² kuni 36 m². Õpperuumide sisustusse kuuluvad valgetahvlid, korralik valgustus ja U-kujuliselt paigutatud õppelauad-toolid. Kõikides ruumides on kaasaegne esitlustehnika ja internetiühendus. Koolitusruumid, õppetehnika ja õppevahendid vastavad töötervishoiu ja tööohutuse nõuetele. Väljaspool Lai 30 ruume toimuvad koolitused viiakse läbi samadele tingimustele vastavates ruumides.
• Kõik veebikursused toimuvad täies mahus veebikeskkonnas Zoom. Keskkond võimaldab kasutada keelekursusele sobilikku metoodikat (jagada ekraani ja materjale, kasutada tahvli funktsiooni, teha paaris- ja grupitööd eraldi virtuaalruumides, teha kuulamisülesandeid ja vaadata videoid). Kasutatakse lahendust, mis võimaldab tundides osaleda erinevate tehniliste seadmete (nt arvuti, tahvelarvuti) vahendusel. Kuna kõigile veebikursustel osalejatele saadetakse ka paberkandjal õpik ja lisamaterjal, on võimalik teiste vahendite puudumisel osaleda veebikursusel ka mobiiltelefoni teel.
• Kõik veebikursustel osalejad saavad enne kursuse algust detailse juhendi ja abistava videomaterjali veebikursusel osalemiseks. Kõigil soovijatel on võimalus enne koolituse algust osaleda proovitunnis, et veenduda õppevormi sobivuses ja oma tehniliste vahendite töökindluses.
• Nii klassiruumi kui ka veebikursustel on maksimaalne grupi suurus 14 inimest.

Õppematerjalid
Põhiõpikud:
„Eesti keeles, palun!” (2024) Eesti keele B1-taseme õppematerjal, MTÜ Folkuniversitetet Estonia
„Eesti keele B1-taseme eksam“ (2011) P. Alp
„Eesti keele õpik“ (2012) M. Kitsnik
Digitaalne õppematerjal:
„Eesti keeles, palun!” (2024) Eesti keele B1-taseme digitaalne õppevara, MTÜ Folkuniversitetet Estonia
Eesti keele e-kursus „Keeletee“
Sõnaveeb (sonaveeb.ee), Eesti Keele Instituut
Lisaõppematerjal:
„Naljaga pooleks” 1. ja 2. osa. (2021) M. Kitsnik ja L. Kingisepp

Nõuded õpingute lõpetamiseks, sh hindamismeetod ja -kriteeriumid
Koolituse edukalt läbimise eelduseks on osalemine vähemalt 70% kontakttundidest ning lõputesti sooritamine tulemusele vähemalt 60%. Hindamiseks kasutakse kombineeritud testi, mis kontrollib õppija rääkimis-, kuulamis-, lugemis- ja kirjutamisoskust.

Koolituse läbimisel väljastatav dokument
• Tunnistus B1-taseme koolituse läbimise kohta väljastatakse, kui õpingute lõpetamise nõuded on täidetud st, et õppija on osalenud mõlemas moodulis vähemalt 70% kontakttundides ja sooritanud lõputesti tulemusele 60%.
• Tõend mooduli läbimise kohta väljastatakse, kui õpingute lõpetamise nõuded on täidetud st, et õppija on osalenud vähemalt 70% kontakttundides ja sooritanud lõputesti tulemusele 60%.
• Tõend õppes osalemise kohta väljastatakse õppija soovil ka siis, kui õpitulemusi ei saavutatud (lõputesti ei sooritatud), kuid õppija võttis osa õppetööst. Tõend väljastatakse vastavalt osaletud kontakttundide arvule.

Koolitaja kompetentsust tagava kvalifikatsiooni või õpi- või töökogemuse kirjeldus
Eesti keele koolituse läbi viivad õpetajad omavad eesti keele või eesti keele kui võõrkeele/kui teise keele või muu keele või humanitaarainete õpetaja kvalifikatsiooni ja täiskasvanutele eesti keele õpetamise kogemust. Kõik B1-taseme tasemeeksamiks ettevalmistamisele suunatud eesti keele täienduskoolitust läbi viivad õpetajad on tunnistatud pädevaks Keeleameti poolt.

Õppekava kinnitamise aeg:
Kuupäev – 12.11.2024