Rootsi keel A2
Täienduskoolituse õppekava: Rootsi keel A2
Õppekavarühm
Keeleõpe
Õppekava koostamise alus
Euroopa keeleõppe raamdokument
Õppe kogumaht ja õppe ülesehitus
Õppe kogumaht on 180 akadeemilist tundi. A2 tase saavutatakse kolme 60-tunnise kursusega (37 ak tundi kontaktõpet ja 23 ak t iseseisvat tööd). Kogu koolituse pikkus on 42 õppenädalat (ühe kursuse pikkus on 14 õppenädalat).
Moodul 1
Sihtgrupp ja õppe alustamise tingimused
Sihtgrupp – täiskasvanud, kelle rootsi keele oskus on tasemel A1. Õppe alustamise tingimused – kursusele registreerumine. Folkuniversiteteti rootsi keele testi sooritamine tulemusele A1.
Õpiväljundid
Koolituse lõpuks õppija:
· saab aru fraasidest ja lühikestest lausetest, mis on vahetult seotud igapäevaste suhtlussituatsioonidega (nt sisseostud, toidu tellimine, reisimine),
· oskab leida infot lihtsatest igapäevatekstidest (nt menüüd, sõiduplaanid, infotahvlid), saab aru lühikestest lihtsatest tekstidest ja isiklikest teadetest,
· oskab rääkida iseendast ja oma perekonnast ning saab hakkama igapäevaste suhtlusülesannetega tuntud olukordades (poes, restoranis, reisides),
· oskab täita lihtsaid isikuandmeid nõudvaid dokumente ja lihtlauseid kasutades koostada lihtsaid tekste ja teateid.
Kõnearendus-, lugemis-, kuulamis- ja kirjutamisteemad
- Transport: Transpordivahendid. Kohad linnas. Teated ja teadaanded.
Funktsionaalne keel: Viisakusväljendid (tutvumine ja tutvustamine). Rongi-, lennu- ja bussijaamas teadetest arusaamine ja info küsimine, piletite ostmine. Asukoha küsimine ja juhatamine.
Keeleteadmised: Tegusõnad går või åker kasutamine. Osastavad isikulised asesõnad. - Kommunikatsioon: Rootsi linnad – Malmö. Lühisõnumite saatmine ja neile vastamine.
Funktsionaalne keel: Plaanide tegemine. Kutsete esitamine ja neile vastamine.
Keeleteadmised: Eessõnad (i ja på). Ajamäärused. - Rootsi: Faktid. Põnev ja veider Rootsis. Kuulsad rootslased. Pereliikmed.
Funktsionaalne keel: Arvamuse avaldamine. Nõustumine ja mitte nõustumine. Lihtsate tabelite kirjeldamine.
Keeleteadmised: Võrdlemine. - Reisimisest: Loodus, vaatamisväärsused ja riided. Reisipakkumised.
Funktsionaalne keel: Reisibüroos. Asjade ja inimeste kirjeldamine.
Keeleteadmised: Omadussõnad. Omastavad asesõnad.
Moodul 2
Sihtgrupp ja õppe alustamise tingimused
Sihtgrupp – täiskasvanud, kes on alustanud õpinguid A2 tasemel. Õppe alustamise tingimused – kursusele registreerumine. Folkuniversiteteti rootsi keele testi sooritamine tulemusele A2.1.
Õpiväljundid
Koolituse lõpuks õppija
· saab aru fraasidest ja lühikestest lausetest, mis on vahetult seotud igapäevaste suhtlussituatsioonidega (pere, sisseostud, kodukoht, töö ja tervis),
· oskab leida infot lihtsatest igapäevatekstidest (reklaamid, tööpakkumised, menüüd, sõiduplaanid) saab aru lühikestest lihtsatest tekstidest ja isiklikest kirjadest,
· saab hakkama igapäevaste tüüpiliste suhtlusülesannetega, oskab kaasa rääkida, oskab kirjeldada oma perekonda ja teisi inimesi, elutingimusi, haridust ja tööd
· oskab lihtlauseid kasutades kirjutada ennast otseselt puudutavast (töö, perekond, tervis jmt), koostada lihtsamaid tekste ning täita isikuandmeid nõudvaid dokumente.
Kõnearendus-, lugemis-, kuulamis- ja kirjutamisteemad
- Suhtlus digimaailmas: Huvialad. Profiil. Ankeedid, blanketid. Instruktsioonid. Internet.
Funktsionaalne keel: Nõustumine ja mittenõustumine. Blankettide täitmine, lihtsate teadete kirjutamine.
Keeleteadmised: Sidesõnad ’också/inte heller’. Nimisõna määratud ja määramata vorm. Sõna ’man’ kasutamine. - Mida sööme: Toit ja toiduained. Rootsi köök. Erinevate rahvuste toidud. Restoranis.
Funktsionaalne keel: Eelistuste kirjeldamine. Arvamuse avaldamine. Restoranis toidu tellimine.
Keeleteadmised: Rahvuste omadussõnad. Sidesõnad. Verbimustrid. Keskvõrre. - Tööelu: Ametid. Tööülesanded. Tööpäev. Tööd otsimas. Kuulutused.
Funktsionaalne keel: Tööpäeva kirjeldamine. Lühikese e-kirja kirjutamine.
Keeleteadmised: Lihtminevik/täisminevik erinevused. Kohamäärused. - Elu maal: Tegevused suvel maal. Pidu. Tavad ja kombed.
Funktsionaalne keel: Viisakusväljendid (külaskäik). Lihtsa kutse kirjutamine ja sellele vastamine.
Keeleteadmised: Sõnajärjekord lauses – pealause ja kõrvallause.
Moodul 3 (Vestluskursus)
Sihtgrupp ja õppe alustamise tingimused
Sihtgrupp – täiskasvanud, kes on juba alustanud õpinguid A2 tasemel. Õppe alustamise tingimused – kursusele registreerumine. Folkuniversiteteti rootsi keele testi sooritamine tulemusele A2.2.
Õpiväljundid
Koolituse lõpuks õppija:
· saab kuuldes aru selgest kõnest igapäevastel ja talle olulistel teemadel
· saab lugedes aru tuttavaid sõnu sisaldavatest tekstidest ning isiklikest kirjadest;
· oskab vestelda talle tuttavatel ja isiklikku huvi pakkuvatel teemadel, kasutades lihtsat ja enamlevinud sõnavara;
· kasutab vesteldes levinumaid käibefraase ja viisakusväljendeid;
· oskab teha märkmeid ja koostada väga lihtsat isiklikku kirja
Kõnearendus-, lugemis-, kuulamis- ja kirjutamisteemad
- Ilmastik: Riided. Ilm Rootsis. Aastaajad. Keskmine rootslane.
Funktsionaalne keel: Lihtsate tarbetekstide lugemine.
Keeleteadmised: Enesekohased asesõnad. - Töö ja haridus: Minu haridus, tulevikuplaanid, sündmused ja nende kirjeldamine.
Funktsionaalne keel: Lihtsa CV koostamine.
Keeleteadmised: Tulevik. Eessõnad ajaväljendites. Nimisõnavormide kordamine. - Elukoht: Elukoha tüübid. Elukoha kirjeldamine. Mööbel. Kinnisvara kuulutused.
Funktsionaalne keel: Info esitlemine. Vestluse arendamine.
Keeleteadmised: Asukohaga seotud eessõnad. Võrdlusastmete kordamine. - Kohvipaus: Kohvipausi (fika) traditsioon. Teadete kirjutamine. Instruktsioonide mõistmine.
Funktsionaalne keel: Viisakusvestlus. Lihtsate telefonikõnede tegemine.
Keeleteadmised: Sõnajärjekord küsimuses ja kõrvallauses. - Elustiil: Tervis. Haigused. Kehaosad. Välimus ja välimuse kirjeldamine. Arsti juures.
Funktsionaalne keel: Nõu küsimine ja andmine.
Keeleteadmised: Lühivastused. Siduvad asesõnad. Eessõnad ajaväljendites II osa.
Õppemeetodid
Koolituse jooksul arendatakse kõiki keeleoskuse aspekte – rääkimis-, kuulamis-, lugemis- ja kirjutamisoskust. Kuna suhtluspädevus on ainuke keeleoskuse aspekt, mida ei saa iseseisvalt arendada, on tunnitöös põhirõhk suulise väljendusoskuse arendamisel. Koolitusel luuakse õpikeskkond, kus koolitajal on suunav ja organiseeriv funktsioon ning õppijate kõnemaht ületab õpetaja kõnemahtu. Viimane saavutatakse, eelistades paaris- ja grupitööd frontaaltööle ning kasutades rääkimisharjutusi, mis sisaldavad info- ja/või arvamuslünka. Grammatikat käsitletakse süstemaatiliselt ja integreeritult teiste osaoskustega. Et koolitus vastaks osalejate ootustele, oleks eluline ja motiveeriv, lõimitakse õpitav õppijate igapäeva- ja tööelu, eelnevate teadmiste ja ühiskonnas toimuvaga. Parandamaks õpitavast arusaamist ning materjali omandamist, arvestatakse koolitusel õppijate erinevate õpistiilidega – kasutatakse verbaalset ja mitteverbaalset (pildid, kaardid, pp-esitlused, video- ja online-materjalid) materjali esitlust ning võimalikult mitmekülgseid tegevusi õpitava kinnistamisel. Valdav osa tunnist toimub sihtkeeles.
Õppekeskkond
Veebikursused viiakse läbi veebikeskkonnas Zoom, kasutades Pro Zoom lahendust. Keskkond võimaldab koolitajal jagada ekraani ja materjale, kasutada tahvli funktsiooni, teha paaris- ja grupitööd eraldi virtuaalruumides, teha kuulamisülesandeid ja vaadata videoid. Õppijatele saadetakse enne kursuste algust juhend kursusega liitumiseks, soovitused edukaks veebiõppes osalemiseks ja link koolitusmaterjalidele. Tundides saab osaleda erinevate tehniliste seadmete (arvuti, mobiiltelefon, tahvelarvuti) vahendusel.
Õpperuumide (suuruses 20 kuni 33 m2) sisustusse kuuluvad valgetahvlid, korralik valgustus ja U-kujuliselt paigutatud õppelauad-toolid. Kõikides ruumides on arvutid ja dataprojektorid ning tasuta internetiühendus. Koolitusruumid, õppetehnika ja õppevahendid vastavad töötervishoiu ja tööohutuse nõuetele.
Iseseisva töö kirjeldus
Et koolitus toimub üks kord nädalas, eeldab kursus lisaks kontakttundides osalemisele vähemalt tund aega iseseisvat õpet iga nädal. Kuulamisoskuse ja sõnavara harjutamiseks antakse regulaarselt iseseisvaid töid, mis eeldavad veebipõhiste keeleõppeprogrammide ning harjutusvara kasutamist. Veebirakenduste kasutamine iseseisva töö tegemiseks annab võimaluse ja vabaduse iseseisvalt keeleõppega tegeleda sobival ajahetkel ning mahus. Iseseisva töö eesmärk on kinnistada tunnis õpitut ning ette valmistuda tunnis toimuvateks suhtlusülesanneteks. Lähtutakse põhimõttest, et iseseisvalt saab arendada nii kuulamis-, lugemis- kui ka kirjutamisoskust, kuid suhtlusoskust on enamikel õppijatel regulaarselt võimalik arendada ainult tundides. Suurem osa koduseid töid keskenduvad kuulamis- ja lugemisoskuse arendamisele, kuid aeg-ajalt antakse ka ülesandeid, mis eeldavad lihtsa kirjaliku teksti loomet. Iseseisvat tööd antakse iga kord.
Õppematerjalid
Rivstart A1 + A2 (Scherrer & Lindemalm, Natur och Kultur 2014), Rivstart digimaterjalid digital.nok.se keskkonnas ja Folkuniversiteteti jaotmaterjal.
Nõuded õpingute lõpetamiseks, sh hindamismeetod ja -kriteeriumid
Õpiväljundite hindamine toimub iga mooduli lõpus. Mooduli läbimise eelduseks on osalemine vähemalt 70% kontakttundidest ning lõputesti sooritamine tulemusele vähemalt 60%.
Hindamismeetod: Kombineeritud lõputest.
Hindamiskriteerium: Lõputest on sooritatud tulemusele vähemalt 60%.
Koolituse läbimisel väljastatav dokument
Vähemalt 70% kontakttundides osalenutele ja kirjaliku lõputesti tulemusele vähemalt 60% sooritanutele väljastatakse tunnistus. Tõend täienduskoolituses osalemise kohta väljastatakse juhul, kui koolituse käigus ei hinnatud õpiväljundite saavutatust või kui õppija ei saavutanud kõiki õppekava lõpetamiseks nõutud õpiväljundeid. Tõendil kajastatakse tundide arv, milles õppija osales.
Koolitaja kompetentsust tagava kvalifikatsiooni või õpi- või töökogemuse kirjeldus
Koolitajal on rootsi filoloogia alane kõrgharidus ja/või rootsi keele õpetaja kutse.
Õppekava kinnitamise aeg
Kuupäev – 09.10.2023